Sharing history
Den frivillige forening Karensmindes Venner
Karensmindes Venner består af en bred kreds af frivillige personer med meget forskellige baggrunde.
De frivillige er involveret i både vedligehold af gården, pasning af dyrene og forskellige publikumsrettede aktiviteter. De viser, hvordan landbrug, gamle håndværk, håndarbejde og husholdning blev udført før i tiden
Den gamle enggård Karensminde blev overdraget til Billund Kommunes Museer i 1988 og samtidig blev foreningen Karensmindes Venner stiftet. Sammen med Karen Søgård, som var født på gården, var venneforeningen med til at bringe gården tilbage til sådan som den så ud i Karen Søgårds barndom og ungdom i perioden 1920-1950.
Ved hjælp af frivilligt arbejde, og i samarbejde med Billund Kommunes Museer, gjorde de Karensminde til den fantastiske Museumsgård, den er i dag.
Besættelsessamling Grindsteds Venner
For 40 år siden fandt lærer Alex Wraae fra Vestre Skole i Grindsted en række genstande fra besættelsestiden på loftet på Grand Hotel. Her fandt han blandt andet bemalede skabslåger, aviser, en gammel varmeradiator og adskillige breve. Det var begyndelsen på besættelsessamlingen, der i dag er en af landets tre største samlinger fra besættelsestiden.
Samlingen var privat ejet og opbygget af frivillige indtil Billund Kommune overtog samlingen i 1983 og senere overdrog den til Billund Kommunes Museer.
SPOR af Besættelsen opstod som en ide sammen med Besættelsessamling Grindsteds Venner i 2017. Foreningen og museet delte ønsket om at vise dele af besættelsessamlingen frem og fortælle en vigtig og relevant historie. Det skulle gøres under et tema, der relaterede sig til museets nyere tids historiske ansvarsområder. Derfor handler SPOR af Besættelsen om jernbanens historie under Anden Verdenskrig.
Udstillingen ’Min by i udvikling’ er skabt sammen med en skoleklasse. Hver gang en skoleklasse deltager i undervisningsforløbet ’Min by i udvikling’ ændres indholdet i udstillingen. Den fleksible og dynamiske udstillingsform er tilrettelagt og designet sammen med lærere og elever, så indholdet kan skifte. Hver elev arbejder med et rum i udstillingen, hvor der præsenteres indsamlede genstande fra deres samtid og en fortælling, der knytter sig hertil. Denne fortælling kan formidles på mange forskellige måder - det kan være gennem et billedshow, en opbygget model, en tegning eller noget helt andet. Tilsammen giver alle udstillingens rum et samlet billede af elevernes by og på, hvad de synes er vigtigst at fremhæve.
Som skoleklasse kan I være med til at undersøge jeres by og bruge denne viden til at skabe en udstilling på museet. Undervisningsforløbet ’Min by i udvikling’ sætter fokus på elevernes samtid og lokale tilhørsforhold og placerer dette ind en større national kontekst. I samskabelse med museet skal eleverne bruge deres viden og engagement aktivt om omsætte dette til en udstilling, som er spændende, overraskende, forståelig og vedkommende for museet øvrige brugere. Udstillingen vil nemlig stå som åben for alle brugere, der besøger museet.
Se mere om forløbet og om, hvordan du booker via Skoletjenesteforløb