Da En

Vorbasse helligkilde 025x

Kulturen i det fri?

Museumsmobilen - det mobile museum

(Og det er ikke museets mobiltelefon)

Som Batmobilen rykker ud i Gothams gader, rykker Museumsmobilen ud i hele Billund Kommune og formidler vores fælles historie, dér, hvor historien og borgerne er.

Museumsmobilen bryder ud af de gængse museumsrammer og inviterer alle ind til udstillinger og museumsoplevelser lokalt.

Museumsmobilen er rullende kulturhistoriske pop-op udstillinger, der griber aktuelle emner og skaber et nyt mødested for viden, spørgsmål, holdninger, meninger og følelser.

Museumsmobilen på Vorbasse
Museumsmobilen oplever mange spændende ting. Her er den med på Vorbasse Marked og er med til at formidle den lokale handel gennem 100 år.

Historiske legepladser med historier

Billund Kommunes Museer laver legepladser i hele kommunen i samskabelse med borgere.

I Billund Kommunes legepladsstrategi står der, at hver legeplads skal være unik for hver by, og her kommer historien ind i billedet. Museet har undersøgt alle lokalbyers rige historier. Ved hver undersøgelse har vi udtrukket fællestræk på tværs af tid, sted og mennesker. Fællestræk, som kan beskrives som værdier. Disse værdier har været udslagsgivende for de entreprenører, der sammen med os, Billund Kommune og borgerne i lokalmiljøerne har designet legepladserne. Nogle gange er elementer fra historien også blevet fortolket 1:1 og forsøgt genskabt ud fra legeredskaber og design.

Værdierne peger på særlige identiteter for byerne, og de er afgørende i vores samskabelsesproces med borgerne. Det er en helt særlig måde at bruge historien på, som ikke findes andre steder i landet.

Klik her, og hør Anna Louise Siggaard fortælle, hvordan åen og engens betydning for området er iscenesat på legepladsen i Sydbyen i Grindsted.

Inspiration til legeplads
Både store og små har været med i udviklingen af de nye legepladser - fra ide til opførelse.